torsdag 26 januari 2012

Hej mitt vinterland

Jag gillar vintern... härligt nu när det är vitt ute och luften är kall och frisk. Lägg sedan till lite sol som det var idag och det blir en perfekt vinterdag. Även om det får eldas och kläs på så är detta väder att föredra mot regn, rusk och blåst. Jag gillar inte när det blåser och regnar samtidigt... var för sig... ok men inte samtidigt. Många, långa förkylningar har härjat runt omkring... små och stora baciller har flugit fram i min väg. Jag har klarat mig, peppar peppar ta i trä, än så länge. Har förut vintertid alltid ätit extra starka zinktabletter för att slippa råka ut för förkylningar. I år har jag prövat en ny metod... havtorn! Dessa har avnjutits i lagom dagsdos till frukostflingorna och filen. Havtorn är rikt på många vitaminer och även på de nyttiga fleromättade fetterna Omega 3 & Omega 6. En riktig antioxidantbomb är detta bär som jag i höstas plockade och frös in. Ett helt vinterförråd ligger nu i frysen och jag blir lika glad varje morgon jag ser de vackert orangefärgade bären.
Tips på självplock och läs mer om havtorn

Inga kommentarer: