lördag 4 februari 2012

Nu är det kallt ute (och inne)!

Kylan slog till och behöll oss i sitt grepp hela veckan som gick. När jag vaknade imorse var det 13,3 grader i köket och -20 ute. Brrr! Jag trotsade ändå kylan och åkte även denna lördag till återvinningen med mera skräp. Var också en sväng till sonen som bjöd på kaffe och jag stod för semlor därtill. Jag är inte speciellt förtjust i mandelmassa och bad om vaniljkräm istället. Dessa tog precis slut när det blev min tur och bageriet föreslog då en ny variant med nougatmousse och pistage/päronkräm, smakade godare än vad det låter. Har testat en anordning vid getternas vattenhink som förbluffande nog har funkat. Har en tjock gummimatta vikt, i bakkant, runt spannen, nästan runt hela. Spannnen står i ett hörn och fronten där de dricker är inte täckt, enbart med halm. I hålrummet mellan gummimatten och spannen har jag tryckt in massor med halm. Otroligt nog, med ca. -15 under hela dagen, så frös det inte. Halmen har packat sig nu, så det är ingen match att ta upp spannen, fylla på vatten och sätta dit den igen. Skönt att slippa springa och fylla på hela tiden...
Hönornas vatten får dock fyllas på med jämna mellanrum, ska fundera ut något även till dem. Är i alla fall grymt nöjd med att jag fick gjort iordning både deras och getternas bädd, med massor av spån och halm. De klarar kylan och verkar nöjda! Härligt!

Inga kommentarer: