lördag 19 januari 2013

Tack lilla Märta...

Jag hade knappast hunnit skriva att det skulle bli kallt redan nu i helgen… nu är det inte lagom kallt längre. Nu är det mycket kallt! Det började krypa neråt igår kväll och morgontemperaturen landade på drygt minus 20 grader! Hua! Jag skulle iväg och hämta lite ensilage idag till fåren och även handla lite förnödenheter. Så det fick gå fort med dessa ärende, varje minut är dyrbar och jag har nog aldrig varit så snabb med att ha fått tänt i spis och kakelugnar när jag kom hem. Nu brinner det hemtrevligt, kaffelukten sprider sig och eftermiddagsfikat blev macka med stekt ägg. Mina små hönor har börjat värpa lite smått men nu blir det väl driftstopp efter denna plötsliga köldchock. Jag har utökat med fler hönor, så det blir spännande att se hur mycket ägg jag kommer att få när produktionen går i blom vid vårkanten J Gamla Märta somnade i min famn, den 30 december. Hon blev 12 år gammal och fick ett gott liv. Tack lilla Märta för alla goa ägg och fina små kycklingar genom åren.

Inga kommentarer: