fredag 11 januari 2013

Vår med får...

En isande nordanvind satte klorna i oss igår och idag faller snön, precis när som det milda januarivädret lurat in oss på villovägar att nu är vintern slut. Fast vis av vinterns nyckfullhet vet jag ju att det är en bit kvar, till det att våren anländer. Jag vill ju så gärna tro att nu vänder det... På sitt sätt har det ju redan vänt för det blir ljusare igen! Härligt! Denna våren kommer att bli extra spännande, för här väntas (förhoppningsvis) smått. Smått i form av små lamm. Moa och Saga, dvärggetterna, har flyttat till en väldigt snäll tjej och fått det allra bäst hos henne. Det kändes tomt efter de små goa tjejerna men tomrummet har fyllts med 3 st. får. Har haft många olika djurslag men aldrig får och det ska bli spännande att få följa dessa underbara individer. Ett tacklamm, Frida, ett bagglamm, Adonis  och en äldre tacka, Anna, införskaffades i oktober och meningen är att baggen, trots sin ringa ålder, ”ska ha gjort sitt” och att båda flickorna är dräktiga. Jag får den känslan i alla fall och jag tycker att Anna, den äldre tackan, har blivit riktigt rund redan :-) Även lilla Frida är rund med två små utbuktningar på varsin sida om den lilla magen. Skulle jag sia idag, så drar jag till med 5 lamm, 4 baggar och ett tacklamm. Anna 2 baggar och 1 tacklamm och Frida två bagglamm. Vi får se… Fåren är av rasen Klövsjöfår, som i sin tur tillhör våra lantraser och ingår i en genbank som är till för att garantera att allmogeraserna hålls fria från korsningar. Läs mer om bevarandearbetet på www.allmogefar.se  

1 kommentar:

Pelle sa...

Kul att du kommit igång med bloggen igen.
Fina bilder på fåren.
Ha det gott!
Pelle