onsdag 8 juli 2009

Jag läste och läste... (uppdatering för maj-09)

I maj föddes årets första kycklingar... två kullar med totalt 7 st. ljuvliga småttingar.
Jag läste en del på Internet… för att ev. kunna finna någon gemensam nämnare och även utesluta någon. Jag satt och samlade information för att få klarhet och förhoppningsvis bli frisk så snabbt som möjligt… jag ville absolut inte vara sjuk. Jag kom fram till att det fanns massor av diffusa symtom till en mängd sjukdomar som man med dagens mät/provtagningsinstrument inte medicinskt kan förklara eller påvisa och därför inte heller diagnostisera. Det är inte alltid lätt att få rätt… om man ens kan få en diagnos.
Det jag då kom fram till var att min sjukdomsbild ev. kunde härledas till…
FIBROMYALGI – Symtomen stämde i mångt och mycket in.
CANDIDA – Symptom på candidiasis kan lätt förväxlas med många andra sjukdomar. En obehandlad candida förorsakar ett otal symptom, permanenta eller återkommande, primära och sekundära, fysiska och psykiska. En candida-infektion beror på en aggressiv tillväxt av den enkla jästsvampen candida albicans i tarmen, på bekostnad av den övriga tarmfloran. När balansen rubbas förvandlas den till en svamp som producerar toxiner, som tränger in i blodomloppet genom överbelastning av levern.
Nedan följer några! (finns många fler) symtom som är vanliga vid överväxt av jästsvampar i kroppen.
Gaser och svullnad i buken i samband med måltid, Känsla av övermättnad, Infektioner och inflammationer, Ofta återkommande förkylningar, Allergier och/eller överkänslighet, Astma, Eksem, Fumlighet och koncentrationsproblem, Kronisk trötthet, Regelbunden huvudvärk, Störning av blodsockerhalten, Psykisk instabilitet, Menstruationsproblem/pms, Kalla händer och fötter, Muskelsmärtor (även muskelsjukdomen fibromyalgi), Hemorrojder, Underlivsbesvär/sveda, klåda, flytningar
Vill inte att detta skall likna någon "sjukhistorieblogg" men vill dela med mig av mina erfarenheter... kan jag hjälpa, stötta eller "peppa" någon annan som har liknade symtom så...
Om man e sjuk och trött så kanske man inte orkar och då känns det skönt om någon annan banat väg. Jag var i alla fall motiverad att bli frisk fortast möjligt, om möjligt...
Läkaren lutade åt fibromyalgi men jag "var tvungen" att vara sjuk ett bra tag innan man kunde ställa den diagnosen.
Jag fick ett recept på Lyrica (epilepsimedicin) som visat god effekt hos fibromyalgipatienter. Nu är jag väldigt skeptisk till medicin... så...
Jag ville inte ha någon medicinering… helst inga kemikalier just då. Ville avvakta…
Jag kunde tänka mig att härda ut med min smärta… tills jag säkert visste om jag hade fibromyalgi. Jag ville först testa och göra en diet, genom att ta bort alla socker, jästprodukter i kosten… det är värt ett först… för att bota ev. candida.
Det är en enkel väg att testa detta först. Tänk om jag känner mig bättre… det vore väl fantastiskt om man kunde få läkning på naturlig väg…

Inga kommentarer: