fredag 10 juli 2009

Så började återresan... (uppdatering till dagens datum i blogg 7-10 juli)

I fem veckor har jag nu haft socker och jästdiet... och jag mår såååååååå braaaaaaaaa!!!
Det fortskrider framåt och jag blir bättre och bättre för varje dag som går... dieten bara löper på. Jag tog på eget bevåg (innan dieten) ett avföringsprov för att testa ev. svamp i tarmarna. Det var som jag misstänkte... det var mycket växt i tarmarna och det känns skönt att veta. Att få det bekräftat... Jag är så glad... och tacksam... att jag lyssnade på min intuition och inte åt en massa kemiska piller...
Min diet bevisar ju också att det går framåt med mitt tillfrisknande. Jag dricker mitt special te (pau darco) 7,5 dl -1 liter varje dag och har hela tiden också ätit saker som tar död på de ev. jästsvampar jag misstänkte orsakade mina bekymmer. Dessa bekymmer och diffusa symtom på ohälsa som jag nu så här i efterhand, lärt mig leva med sedan flera år tillbaka.... som att en arm domnar eller att det sticker i fingrarna, att man är lite stel, lite fumlig, tappar orden, koncentrationsförmågan avtar, mina händer och fötter har varit kalla, nattblindhet...
Till slut blev det väl för mycket... hela systemet var drabbat... och det gick inte längre. Det är när allt sätts i ett sammanhang man förstår att det har pågått ett tag. En obehandlad candida förorsakar ett otal symptom, permanenta eller återkommande, primära och sekundära, fysiska och psykiska. Återigen, så tacksam att jag tog tag i kosten. Bra att äta under socker-jäst dieten...
Lactobacillus acidophilus - nyttobakterier som är bra för tarmfloran och även immunförsvaret.
Aloe Vera – bra för mag/tarmbalansen, antiinflammatoriskt, bakteriedödande, främjar celltillväxten, parasitdödande
Granatäpple – antioxidant
Olivolja - svampdödande, bra mot Candida, parasitdödare
Selen – hjälper till med att bilda vita blodkroppar som tar död på candida.
Pau dárco – te, antioxidant, anti/bakteriellt, parasit, virus, svampdödande, minskar smärta, inflammation och andra symptom på reumatism.
Vitlök - bakterie- och svampdödande, bra för immunförsvaret, blodrenande, fullt med svavel.
Biotin - (vitamin B 8) motverkar svamptillväxt, bra mot Candida
Valnötter - parasitdödare, innehåller aminosyran tryptofan som behövs för hormonet serotonin.
Tänk också på att levern får arb. för högtryck för att ta hand om alla gifter så belasta inte i onödan... med t.e.x. kaffe. Du kan använda mariatistel som stöd och beskydd åt levern i samband med din candida behandling.
Ditt resultat blir mer varaktigt om du har ditt mål mer långsiktigt... typ 6-8 veckor. I mitt fall var jag mycket motiverad efter min "genomklappning" så det var inga problem att följa dieten. Var sedan försiktig när du börjar äta socker igen... jag var "extrem" under min behandling och åt inte ens fruktsocker. Lightprodukter går naturligtvis också bort! Ju mer noggrann du är dessto bättre och snabbare kommer du att få resultat. Veka 1 är tuff... handla hem det du behöver, så du slipper frestelsen i affären. Du kommer att få en chock när du märker vilket beroende sockret har skapat... Stå på dig!!!
Det finns också en del som förespråkar tarmrening i samband och som hjälp för att bli av med "skiten" men var försiktig även där. Du tar ju även bort de goda nyttobakterierna i tarmfloran och det tar tid att bygga upp igen. Det tar längre tid att rensa med att lägga om kosten... men skam den som ger sig... och vem har bråttom? Vi snackar hälsa och välbefinnande...
http://www.halsosidorna.se/ParasitsjukdomarochCandida.htm
http://www.cayote.nu/pau-darco-lapacho-125g-p-477.html
http://vaken.se/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=12627&forum=6&post_id=107235

Inga kommentarer: