fredag 14 augusti 2009

Nyttig vardagsmat till helgen... här följer recept...

Min favoriträtt just nu är pannbiffar på ekologiskt nötkött, färskpotatis, kall sås, grönsallad, kokta morötter eller några råa morotsstavar och/eller färska kantareller.
Nötfärsen blandar jag med färsk basilika, salvia, persilja, oregano, rödlök, vitlök, turkisk yogurt och 1 ägg för att den inte skall bli så torr och få bra konsitens att steka i (olivolja) eller vid bra väderlek, grilla ute på min eldstad... Om jag ska grilla ute blandar jag istället olivoljan i smeten. Denna måltid är hur nyttigt som helst. Val av färska kryddor beror på att just dessa finns i min trädgård... ni kan ju prova er fram vilken smak som passar just er...
Recept på den kalla såsen.. (används till grillat eller grönsaksdipp) - Blanda turkisk yogurt och fil (a-fil om du vill vara extra nyttig) till lagom konistens och späd med färskpressad, osötad fruktjuice. Blodgrape eller grapefrukt är mina favoriter för att få fram den syrliga smaken. Krydda med salt, svartpeppar och ingefära. Smaklig måltid och trevlig helg!

Inga kommentarer: