tisdag 17 mars 2009

Nu är måttet rågat!

Hönorna har trotsat stormen och varit ute hela dagen... de har nästan blåst bort. Solig dag med ljusblå himmel... det börjar bli så härligt ljus ute nu. Jag hade fortsatt arbete med vägen även idag... börjar få rutin nu. Detta visste vi ju… att människan kan vara en grym varelse och nu är väl måttet rågat. Att grisar ska behöva lida så fruktansvärt pga. rationaliseringar och besparingar mm. Jag såg en väldigt intressant dokumentär om grisarnas beteende för inte så länge sedan. Forskarna menar på att vi ska behandla och sköta våra djur med hänsyn utifrån deras intelligens. Hur de ska transporteras och även om hur de skall omhändertas på slakterier. Våra grisar slaktas redan på ett väldigt barbariskt sätt och inte bara grisar! Filmen visade en mängd försök som gjorts med olika intelligensövningar där det framkom, nästan chockerande resultat. Grisarna visade sig vara långt mer intelligenta än man förut trott. Detta ansåg man vara en viktig aspekt att ta hänsyn till vid ex. slakt. Vad säger man… finner inga ord. Jag har i alla fall ätit mitt sista griskött om jag inte vet vart det kommer ifrån. Där jag vet hur grisen växt upp och hur den har fått dö. Så det så!
PS. Det är kanske dags att förbjuda att grisar hålls instängda... kossorna har ju fått komma ut och så även hönsen... en skitig gris är en lycklig(are) gris.

Inga kommentarer: