fredag 30 januari 2009

"Askungen"

Sov länge idag… behövde nog det efter huvudvärken. Naturligtvis fick jag besök och fick öppna i min flanell- pyjamas… pinsamt.
Det var sotaren som bad om ursäkt att han väckte mig?… kl. 10.00!… ännu mer pinsamt. Jag kontrade då med att jag inte fått någon lapp i min brevlåda om att han skulle komma. Det blev liksom lite lättare att stå där i pyjamasen då *L*
Allt var under kontroll och det var inte mycket sot i rören, så jag har tydligen eldat på ett bra sätt. En av rörspisarna har inte gått att elda i, så länge jag har bott här och jag har misstänkt att det kanske fastnat något där…vilket det också hade gjort…grenar bl.a. Eftersom det inte varit eldat där på x antal år måste den provtryckas och det kan det ju vara värt. Jag har nog förut tyckt att det har räckt med tre eldstäder men... såsom elpriserna ser ut... ju fler eldstäder desto mer värme... och desto mindre elkostnad. Ett av mina nyårslöften som jag ska försöka uppfylla… är att förbruka mindre el. Ett annat är att försöka röja, plocka, slänga, sortera bort saker jag inte behöver eller använder… känns det bekant? För övrigt är det inte så stor press i år med löften… nja, det skulle väl vara snusen då. Det går väl sådär… jag har kommit till minskat-ner- stadiet… i alla fall. Så jag känner nog att jag e på god väg. *L* När ändå sotaren var här blev det lämpligt att tömma o skyffla ut askan i alla spisar och nu har växter o plantor i trädgården fått aska som vårgödsel.
www.sakerskog.se Nedan följer ett utdrag från denna länk.
”Eftersom askan innehåller en viss mindre mängd tungmetaller avråds från att lägga den i grönsakslandet. Samma sak gäller potatislandet eftersom potatisen har en viss benägenhet att utveckla skorv vid större askgivor. Däremot kan askan med fördel läggas i blomsterrabatter, spridas på gräsmattan, eller användas som mossbekämpningsmedel i gräsmattan (då krävs i regel lite mera aska).” Så vi fortsätter att elda på!

2 kommentarer:

Skumme sa...

Vore väl inte helt fel att få igång en värmekälla till? Sluta snusa-löftet låter ju ännu bättre! Här röjs det också, fast det går långsamt framåt...

Tuwa sa...

Nej, får kolla på det... värmekällan alltså *L*