torsdag 5 februari 2009

Fågel, katt eller mitt i mellan

Ja, snön låg kvar trots att det blev mildväder idag… vilket gjorde att vi fick extra mkt. besök av de små vännerna. Tur att bloggmamman fyllde på skafferiet igår. För att återknyta till mitt dåliga sinne för fåglar… så har jag idag i alla fall lyckats att urskilja några… *L* Vid dagens matbord har siktats talgoxe, entita el talltita? blåmes, gulsparv, grönfink, domherre, skata, nötskrika, koltrast, nötväcka o många fler. Jag ska fortsätta att göra "studier" på de små och snart kanske jag känner igen fler… det e roligt. Det är mysigt att ha dom här… Trött idag… den gamle var inte så ”pigg” igår kväll o en bit inpå natten. Han var väldigt flåsig o varm och ville gå ut stup i kvarten… o när han väl kom ut… var allt frid o fröjd. Han har ju så tjock päls men jag kan ju inte gärna klippa honom nu… Vid påsktid brukar det vara lagom att raka ner honom. Såg en bandmask i rumpan på kattmamman… det e så äckligt. Det e ju tyvärr intervall på tre månader… (när de är duktiga på att jaga) så det e väl dags igen. Det e inte billigt när alla ska maskas! och det måste ju ske samtidigt… annars e det ju liksom ingen vits. På tal om att vara duktig på att jaga… fick vi göra ett akutbesök hos vet. på senhösten. Hankatten var riktigt vissen o jag misstänkte urinstopp så då är det ju bråttom… Vi kom dit o det klämdes o kändes… Vet. tyckte inte att blåsan var svullen men sa att vi rtg. o ser vad som står på. Jag förstod inte varför hon log när hon kom tillbaka med bilderna… ”Kom får du se: sa hon… den här killen har varit på kalas… han har hela ”kistan” full i musben. Det förstår jag att han låg hemma o tryckte o inte ville vare sig gå ut eller äta… Han behöver nog ett par dagar på sig att smälta detta”… *L* och så fick han lite olja som hjälp till tarmpassagen och vätska. Så jag blev drygt tusenlappen fattigare … o han fick en vätskebulle på manken… o så åkte vi hem. Vad gör man inte för sina älskade djur… *L*

Inga kommentarer: