söndag 1 februari 2009

Livskraft...

Varit på qigong idag... qi (energi) i en djupare betydelse sammanfattas qi med ordet livskraft, gong (arbete, teknik, prestation). Jag tror att det kan vara nyttigt för både kropp o sinne att utföra dessa övningar. En stel "lantbrukarkropp" behöver smidig/vigheten, uthålligheten och framförallt avslappningen till sina muskler. Sinnet behöver sin koncentration och kanske framförallt att kunna slappna av med viljan. Visst kan man känna att hjärnan behöver hjälp ibland att slappna av... o allt detta får du i qigong o lite till *L* Det är ju inte farligt att prova och det har jag gjort idag... Imorgon bitti när min stela kropp har vaknat till liv, ska jag prova på några övningar. En fantastisk vinterdag med sol fortsatte att förgylla em. med energi... och jag var bara tvungen att ta fram kameran och fota himlen som vid solnedgången tog form o färg som en enda stor regnbåge... Livskraft! Månadens första tips
http://www.kjellhaglund.com/qi%20gong_tai%20chi.htm där du kan du läsa mer om qigong.

2 kommentarer:

Skumme sa...

Det låter härligt med qigong, frågan är bara hur man skulle hitta tiden? Kanske sitta mindre framför datorn kanske :-).

Tuwa sa...

Ja, eller ta sig tid helt enkelt... *L*